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[ Article ]
Journal of Korean Society of Steel Construction - Vol. 24, No. 05, pp.559-569
ISSN: 1226-363X (Print) 2287-4054 (Online)
Print publication date Oct 2012
Received 20 Mar 2012 Revised 12 Jul 2012 Accepted 25 Sep 2012
DOI: https://doi.org/10.7781/kjoss.2012.24.5.559

일체형 가로보를 이용한 임시교량의 구조적 거동특성

주형중1) ; 이영근2) ; 이동혁3) ; 윤순종4), *
1)대표이사, ㈜아이시스이엔씨
2)박사과정, 홍익대학교, 토목공학과
3)과장, 한라건설(주)
4)교수, 홍익대학교, 토목공학과
The Characteristics of Structural Behavior of Temporary Bridge Using Continuous Cross Beam
Joo, Hyung Joong1) ; Lee, Young Geun2) ; Lee, Dong Hyuk3) ; Yoon, Soon Jong4), *
1)President, ISIS ENC, Seoul, 121-916, Korea
2)Ph.D Candidate, Dept. of Civil Engineering, Hongik University, Seoul, 121-791, Korea
3)Section Chief, Halla Engineering & Construction Corp., Seoul, 138-734, Korea
4)Professor, Dept. of Civil Engineering, Hongik University, Seoul, 121-791, Korea

Correspondence to: * Tel: +82-2-320-1479, Fax: +82-2-3141-0774, E-mail: sjyoon@hongik.ac.kr

초록

기존 임시교량은 대부분 거더의 횡-비틀림좌굴을 방지하고 시공의 효율성을 확보하기 위해 가로보를 설치하고 있다. 이 가로보는 볼트로 연결되며, 중력방향 하중에 대한 저항성능이 매우 작은 것으로 평가되고 있다. 그러나 최근 일체화된 가로보를 사용함으로써 가로보를 하중저항요소로 이용한 임시교량이 최근 개발된 바 있다. 이 연구는 새롭게 개발된 임시교량에 대한 구조적 거동 및 하중전달능력을 실험 및 구조해석 등을 통해 조사, 분석하였다. 일체로 연속된 가로보를 이용한 임시교량은 가로보의 휨강성을 통해 하중을 인접거더로 분산하여 거더에 발생하는 최대휨응력을 감소시키고, 거더의 휨강성을 증대시키는 것으로 확인되어 장경간 임시교량에서도 유리할 것으로 판단된다.

Abstract

Cross-beam in the existing temporary bridge system is usually installed to prevent the lateral-torsional buckling of girders and to promote the construction efficiency. However, most of this cross-beams are connected to the girder web by bolts, and therefore, gravitational load resisting capacity of the cross-beams are negligibly small. In recent years, new temporary bridge system, in which the cross-beams and girders are connected to resist the external loads as a unit, was developed. In this paper, we present the experimental and analytical study results pertaining to the structural behavior and load carrying capacity of new temporary bridge system. From the results of study, it was found that the continuous cross-beam increased the flexural rigidity and reduced the maximum flexural stress in the girder. In addition, it was also found that the new temporary bridge system developed is more appropriate for the application in the long-span temporary bridge.

키워드:

임시교량, 일체형 가로보, 하중전달능력, 횡분배, 구조적 거동

Keywords:

temporary bridge, continuous cross beam, load carrying capacity, lateral distribution, structural behavior

Acknowledgments

이 논문은 한라건설(주), (주)네오브릿지, (주)동명기술공단건축사사무소의 “CAP 장지간 가설교량 공법에 대한 구조적 거동평가 연구”의 연구비 지원으로 수행되었으며, 연구비 지원에 감사드립니다.

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